неділя, 28 грудня 2014 р.

Григір Тютюнник "Климко". План-конспект уроку

Тема:  Григір Тютюнник «Климко». Характеристика образу Климка. Художні особливості твору

Мета:  допомогти учням  проаналізувати художні особливості твору,  охарактеризувати образ Климка; розвивати навички виділення й переказу найбільш вражаючих епізодів із твору, висловлювати власні роздуми з приводу прочитаного; розвивати вміння вести спостереження над художнім текстом, виділяти художні засоби та зясовувати їх роль; виховувати бажання робити  добро іншим.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань, формування й удосконалення вмінь і навичок.
Обладнання: портрет письменника, проектор, ілюстрації до твору
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.      Ознайомлення з епіграфом уроку
слайд
«Ідеалізм мій полягає в тому,
Що я завжди жду від людини хорошого»
Григір Тютюнник

2.      Повторення біографії Григора Тютюнника
-          Коли Григору було 6 років, батька репресували.  Так батько  додому і не повернувся. Згодом образ батька став зникати з пам’яті дитини. Створення батьківської фігури відбувалося на основі образу старшого брата, який був схожий на батька. Я з’єднав їх докупи- Григорієву зовнішність та манери й те, що чув про батькову вдачу або вигадав сам, і вийшов тато, якого я не пам’ятаю і не знаю навіть, який він був із себе…»
слайд
-          Що ви можете сказати про людину, життєвим кредом якої були слова:
Найвища наука життя-
 Мудрість,
А найвища мудрість-
Бути добрим.
Григір Тютюнник
слайд

3.      Бесіда:
-          Чи легко любити людей?
-          У чому виявляється ваша любов до тих, хто поряд?
-          Чи можна сказати, що любити інших- це жертвувати чимось власним?
-          Чи вважаєте ви, що людська доброта, чуйність- це застарілі для ХХІ століття поняття?
-          Хто піклується про вас?
-          А про кого дбаєте ви?
-          Турбуватися потрібно тільки про рідних?
-          Чи цінуєте ви дружбу?
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
слайд
-          Тема нашого сьогоднішнього уроку : Григір Тютюнник «Климко». Характеристика образу Климка. Художні особливості твору
-           Які ваші очікування від уроку?
слайд
-          На уроці я хочу
                               навчитися
                                дізнатися
                                повторити


слайд
-          Також  протягом уроку ви будете шукати відповідь над питанням:
Чому дитина, позбавлена в житті всього, поспішає творити добро?
ІV. Робота над аналізом літературного твору
1.      Слово вчителя:
-          У повісті «Климко» дія відбувається в час однієї з найкровопролитніших воєн ХХ століття. Здається, воєнне лихоліття змушує людину думати тільки про себе: як вижити? Як не загинути? Як не померти з голоду, від хвороби?
-          Де відбувається дія? (на Донбасі)
2.      Робота з картою України
-          Покажіть на карті цю територію.
3.      Бесіда:
-          Які міста згадуються в тексті? Знайдіть цитати:
1)«Десь там, біля тих гір, чув од людей Климко, було велике місто Слов’янськ, а поміж горами, просто на землі, лежала брилами сіль- бери, скільки здужаєш.»
2)« А по молоко в Лобовку? А дома, з малими, хто буде, з дідусем? А з Наталею Миколаївною?»
3)– Здалеку йдеш чи тутешній?- спитав.
--З Донбасу я, - сказав Климко.
 4)«Сіль- це біля Артемівська. Чув?»
  5)  «Недалеко, кілометрів за три, він побачив станцію і впізнав її: то було                                      Дебальцево! Тепер йому лишалося пройти кілометрів шістдесят».
6) Німці товарний поїзд учора пустили в Донбас, до Єнакієвої чи до Горлівки, точно не знаю»
4. Бесіда про Україну сьогодні
                   - Чи чули ви назви таких міст?
- На сьогодні, як бачите, картина повторюється. Це сьогоднішня зона АТО, де продовжуються вестися бої за незалежність та цілісність України.
Характеристика образу Климка
5. Робота в зошиті ( в ході роботи пишуть план)
- Тож давайте спробуємо дати характеристику образу Климка. Працювати будемо за таким планом:
План характеристики образу Климка
1. Климко  - головний герой повісті, дитина – сирота.
2. Портрет і зовнішність героя.
3. Риси характеру: (робота з картками та цитатами)
            а) чуйність, співчуття;
             б) доброта;
             в) благородство;
             г) щирість;
             д) винахідливість;
             е) мудрість;
             є) сила волі;
              ж) уважність;
               з) працьовитість.
4. Поведінка і прагнення хлопця:
            а) бажання навчатися; 
            б) відповідальність за доручену справу;
            в) шанобливе ставлення до дружби.
5. Стосунки з іншими персонажами
а) Наталія Миколаївна
б) Зульфат
в) дядько Кирило
г) невідомий солдат
д) швець
е) дівчина
є) тітонька Марина
6. Значення образу  Климка.

6. Інформація про імя
Поміркуймо над іменем:
Своїх героїв письменники не називають просто так. Скажімо, імя  Клим, пестливе Климко  примандрувало до нас із Візантії. Там воно звучало як «Клеменс, Клементі», що по- латині означало милостивий, лагідний, вибачливий, поблажливий. Чи підходять ці означення для характеристики Климкової вдачі?
7. Робота над теорією літератури
А) Робота з таблицею
Визначте художні засоби за цитатами

«Чистий, виголений, і ясний (дядько Кирило)»

«Троянди з трояндової сукні зацвітали в неї й на щоках»

«Гойдалася довго, як маятник».

«Забовванів лісок, підіймався димок».
Визначте позасюжетні елементи за цитатами

«Климко прокинувся від холодної роси, …і побачив над собою скам’яніло - бузкове небо, яким воно буває лише восени на сході сонця,- без жайворіння, без легких з позолотою хмарок по обрію, без усміхненої радості пробудження».

« - Здалеку йдеш чи тутешній? – спитав.
- З Донбасу я,- сказав Климко.
- А-а! Землячок… По сіль, кажеш?
Климко кивнув.
- А що ж у тебе на сіль?
- Торбинка осьо,- Климко зняв з плеча торбу.
- Ні,- усміхнувся швець».

«В хаті було чисто і ясно від сонця, веселих вишиваних рушників на стінах та від червоних калачиків і хвастунців, що цвіли на лутках у кожному вікні. На стільці коло ліжка лежала скибка хліба, намазана смальцем і притрушена зверху сірою сіллю, та двоє червонобоких яблук.»

Б) Авторська лексика.
В) Поняття художньої деталі
це виразна подробиця з твору, яка подає певний епізод, подію чи випадок у несподіваному ракурсі.
слайд
слайд
« Вона стояла з немовлям на руках, притиснувши до себе  разом з немовлям трояндову, мов сто троянд, сукню. Климко бачив Наталю Миколаївну в цій сукні лише двічі на рік: першого вересня і в останній день занять.”
слайд
слайд
“Біля крайньої тачки на деревяних колесах стояла дівчина, з напуском на очі запята старенькою чорною хустиною. Вона тримала в руках чепурно, квітка до квітки складений букет чорнобривців. На плечах у неї була ще одна хустка- велика, у веселих червоних та зелених квітах, а темно-вишневі шовкові китиці ледь не торкалися землі.”
слайд
слайд
“Від переїзду вдарила довга автоматна черга. Климка штовхнуло в груди і обпекло так боляче, гостро, що в очах йому попливли червоногарячі плями. Він упявся пальцями в діжурку на грудях, тихо ойкнув і впав. А з пробитого мішка тоненькою білою цівкою потекла на дорогу сіль…”
8. Творча робота
Власна версія закінчення твору
слайд
V. Підсумок уроку
1. Проблемне питання:
Чому дитина, позбавлена в житті всього, поспішає творити добро?
слайд
2. Бліц-опитування:
«Прочитавши і проаналізувавши повість “Климко”, я відчув…,зрозумів…,
подумав… .
V. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи.

Немає коментарів:

Дописати коментар

О.Олесь "Заспів", "Ярослав Мудрий" ( з книжки "Княжа Україна"). План-конспект уроку української літератури в 5 класі.

  Тема уроку: Олександр Олесь «Заспів»,   «Ярослав Мудрий» ( з книжки «Княжа Україна») Мета уроку : ознайомити із життєвим шляхом Олександ...