субота, 28 листопада 2015 р.

Тема жіночої долі у творчості Т.Шевченка. Поеми "Катерина", "Наймичка". План-конспект уроку української літератури. 9 клас

Урок української літератури
9 клас
Тема: Тема жіночої долі у творчості  Т.Шевченка. Поеми «Катерина», «Наймичка».
Мета: проаналізувати образи-персонажі поем, порівняти їх між собою; закріпити вивчене про образ-персонаж у ліро-епічному творі, роль художніх засобів у творенні характерів героїв; прищеплювати любов до матері, повагу до жінки, коханої.
Тип уроку: урок - дослідження
Обладнання: репродукції картин Т.Шевченка, відеозаписи, мультимедійна презентація.
Епіграф:
У нашім раї на землі
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
Т.Шевченко


Перебіг уроку
І.Організаційна части
слайд
ІІ. Актуалізація опорних знань
Тест (слайди):                                                                                                             слайд
1.     Творчість Т.Шевченка поділяють на
А) 2 періоди
Б) 3 періоди
В) 4 періоди
Г) 5 періодів
слайд

2. Назвіть періоди творчості Т.Шевченка (правильних відповідей кілька):
           А) рання творчість
Б) період «Трьох літ»
В) «В казематі»
Г) період «Перед засланням»
Д) період заслання
Е) пізній період
2. Знайдіть відповідність між періодами та творами (біля дошки з роздатковим матеріалом)
        1) ранній період                  а) «Кавказ»
        2)  період «Трьох літ»        Б) «Великий льох»
                                                         В) «Причинна»
                                                         Г) «Сон» («У всякого…»)
                                                         Д) «До Основяненка»
                    
3.     Визначте жанри раннього періоду:
А) послання
Б) балада
В) містерія
Г) елегія
Д) поема

4.     Теорія літератури:
Балада- ліро-епічний твір з драматично напруженим сюжетом, гострим конфліктом і здебільшого трагічною розвязкою.
Послання- це поетичний твір у формі листа до певного адресата чи багатьох людей.   
Елегія- ліричний вірш, перейнятий настроєм суму.
Думка- різновид елегії, що написана у фольклорному стилі й становить монолог ліричного персонажа (лірична оповідь ведеться від персонажа).
Містерія-  ліро-епічний твір з діалогічною формою викладу, в якому фантастичний план поєднувався з реальним.

5Асоціативний кущ

Найдорожче для мене
 




        



-         Як ви вважаєте, що найдорожчим є для жінки-матері? (…)Найдорожче для жінки- материнство.
ІІІ. Повідомлення теми та мети урок
-         Тема жінки  (матері, сестри, дружини)  посідає важливе місце у творчості митців  у всі часи та епохи.
слайд
слайд
слайд
слайд



-         Тема сьогоднішнього уроку: Тема жіночої долі у творчості  Т.Шевченка. Поеми «Катерина», «Наймичка».
-         Ми з вами спробуємо дослідити та порівняти образи Ганни та Катерини.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.     Слово вчителя:
-         Чим подібні образи двох героїнь : Катерини та Ганни? (обидві мали позашлюбних дітей)

Шевченко вперше в літературі розробляє сюжет про покритку.

-         Яким було ставлення  тогочасного суспільства до покриток?

        Зображенню трагічної долі жінки Т.Шевченко присвятив багато своїх творів. Слідом за «Причинною» пише невелику поезію «Вітре буйний, вітре буйний», де змальована гірка доля дівчини, яка готова накласти на себе руки. Поет створив цілий ряд многостраждальних жіночих образів – дівчини, матері, жінки, покритки. Вибір цієї теми Шевченком пояснюється тим, що у закріпаченому селі саме жінка була найбільш пригнобленою і скривдженою. Поневірялась на панщині, зносила тяжкі кари, нерідко змушена була стати жертвою поміщиків. Факт: в одній лише Київській губернії за один тільки 1839 рік покінчило життя  самогубством 37 дівчат-покриток.
      Для самого Шевченка доля жінки була особистим горем:
Цитата 1.
«… там матір добру мою
Ще молодую у могилу
Нужда та праця положили».
       Перше його кохання, подруга юнацьких літ- Оксана Коваленко:
Цитата 2.
Помандрувала ота Оксаночка в поход
За москалями та й пропала.
                                          Вернулась, правда, через год,       
Та що з того! З байстрям вернулась,
Острижена. Було, вночі
Сидить під тином, мов зозуля,
Та й кукає, або кричить,
Або тихесенько співає
Та ніби коси розплітає.
А потім знов кудись пішла,
Ніхто не знає, де поділась.»

Рідні сестри  Катря, Ярина, Марія поневірялись на панщині.
Цитата 3.
«… сестри, сестри, горе вам,
Мої голубки молодії.
Для кого в світі живете?
У наймах виросли чужії,
у наймах коси побіліють,
У наймах, сестри, й помрете.»
2.     Робота у групах ( дві групи)
І група досліджує образ Катерини
ІІ група досліджує образ Ганни

Катерина
Ганна
Сімя, рівень життя


Проблема


Як це сприйняла сімя?


Стать дитини


Ставлення суспільства


Чи відомо, хто батько дитини? Проаналізуйте позицію батька


Які є шляхи виходу із ситуації? Як вчинила героїня? Поясніть її вибір?



Риси характеру


Як героїня планує майбутнє своєї дитини?


На які пожертви згодна піти заради дитини?


Дайте власну оцінку діям жінки


Спільне та відмінне у образах


3.     Перегляд відео
4.     Займи позицію
По-різному називають вчинки Ганни. Одні – подвигом матері, інші – спокутою за гріх. Яку з думок ви підтримуєте? Висловіть свою точку зору.

5.     Чи можна когось із цих жінок назвати щасливою?
Катерина                                                                         Ганна
народила дитину, її                                             народила сина; наймається
вигнали з дому;                                                    на роботу, щоб бути біля
розчарування в коханому;                                дитини; страждає через          
покинула дитину;                                                 приховане материнство;
з відчаю вчинила                                                  розкриває синові таємницю
самогубство.                                                          перед смертю.
6.     Проблемне запитання:
-         Чи могла б Катерина створити сімю з москалем- спокусником, як розраховувала?

Історична довідка
«Їде шляхом до Києва берлин шестернею»
Берлин- карета, виготовлена в берліні на індивідуальне замовлення, була привілеєм тільки особливо багатих дворян, у чиєму володінні перебували значні маєтності та щонайменше кілька тисяч кріпацьких душ.

Висновок: офіцер ніколи не одружився із селянською дівчиною, хоч би якою красивою вона не була. Офіцерам російської армії дозволялося одружуватися після досягнення 30-річного віку, більше того, охочий узяти шлюб мусив звертатися до свого начальства з письмовим клопотанням, указавши походження нареченої, її титул, придане…
Одруження офіцера із селянкою- повна втрата для нього карєри, відторгнення дворянина  його середовищем. Зрозуміло, на такий крок могла піти винятково сильна особистість, чиста серцем, по-справжньому закохана. Не таким виявився Катрин обранець.

-         Як склалася б доля Ганни, якби вона ще спочатку розповіла старим правду?

V. Закріплення вивченого
1.
Еволюція образу жінки у творчості Т.Шевченка
Різні типи втілення  теми жіночої долі
Романтичний

Реалістично-побутовий
Символічно-узагальнений
«Катерина»
кін.1838 – поч. 1839
Санкт-Петербург

«Наймичка»
13.11.1845
Переяслав
«На панщині пшеницю жала»
22.11.1858
Санкт-Петербург
«Марія»
19.11.1859
 Санкт-Петербург

2.     Актуальність Шевченка сьогодні
1.     Дані соціальної статистики про соціальне сирітство
     Дитині треба дарувати не тільки життя, але й можливість жити. На жаль, не всі батьки здатні виховати своїх малюків. Як це не дивно, але соціальне сирітство – найбільша проблема українців сьогодні. З 8 мільйонів дітей нашої держави майже мільйон тих, хто позбавлений батьківського піклування. Щороку 2 тисячі дітей в Україні стають сиротами в перші хвилини життя. Статистика невтішна — кожна сота жінка відмовляється від своєї крихітки ще в пологовому будинку. Найчастіше відмовляються від дітей молоді жінки, у яких була небажана вагітність. Якщо таку юну матір не підтримають родичі, її дитина скоріш за все потрапить у дитячий будинок. Самотній матері, від якої відмовилася рідня, у нас йти фактично нікуди. Далеко не кожна жінка може зважитися на виховання дитини, що народилася інвалідом - таких також багато серед покинутих, хоча для таких діточок існують пільги та спеціальні програми реабілітації. Особливо безталанні діти, що стали сиротами при матерях-алкоголічках, наркозалежних та засуджених. Їм додає лиха кількість тяжких хвороб, що передається від таких мам. Проблеми сирітства в Україні вирішуються програмами всиновлення - згідно з дослідженнями, кожна п`ята родина готова взяти на усиновлення сироту, а шість із сотні сімейних пар не проти створити дитячий будинок сімейного типу.
Приблизно 34 тис. дітей знаходяться в інтернатах та дитячих будинках України.
В Україні станом на 2011 р. функціонує 1062 інтернатних закладів різних типів. Ці заклади  мають статус так званих «сирітських». До їх числа належать 406 загальноосвітніх шкіл-інтернатів, 176 дитячих будинків, 48 будинків дитини, 376 дитячих будинків сімейного типу та 56 дитячих будинків-інтернатів.
Щорічно в інтернат них закладах завершують навчання близько 1.5 тис. випускників. Однак прослідковується тенденція до того, що більшість вихованців інтернатних закладів соціально та психологічно неадаптовані, мають відхилення у поведінці, підвищену агресивність. Майже 20 % випускників не можуть влаштуватися на роботу або продовжити навчання та здобути професію, для 41 %  відсутня перспектива вирішення житлових проблем, майже 20 % колишніх вихованців притягується до кримінальної відповідальності.
2.     У школі навчається 12 дітей матерів-одиначок.

VІ. Підсумок уроку
1.     «Я сьогодні замислився (замислилась)…»
2.     Дайте поради дівчатам, хлопцям,  суспільству.

VІІ. Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи «Творчість Т.Шевченка І та ІІ періодів»







Додаток до уроку
«Катерина»
Автор.
Полетіла Катерина
І не одяглася.
Через пеньки, заметами,
Летить, ледве дише,
Боса стала серед шляху,
Втерлась рукавами.
Попереду старший їде…
Катерина.
Любий мій Іване!
Серце моє коханеє!
Де ти так барився?
Чого ж утікаєш?
Хіба забув Катерину?
Хіба не пізнаєш?
Подивися, мій голубе,
Подивись на мене-
Я Катруся твоя люба…
Постривай же, мій  голубе!
Дивись- я не плачу.
Ти не пізнав мене, Йване?
Серце, подивися,
Їй же Богу, я Катруся!..
Іван.
Дура, отвяжися!
Возьмите прочь безумную!
Катерина.
Боже мій! Іване!
І ти мене покидаєш?
А ти ж присягався!..
Іван.
Возьмите прочь! Что ж вы стали?
Катерина.
Мій батечку, мій братику!
Хоч ти не цурайся!
Наймичкою тобі стану…
З другою кохайся…
Не втікай од мене…
Я винесу тобі сина…
(виносить дитину)
Де ж ти? Заховався?
Утік!.. нема… Сина, сина
Батько одцурався!
Виростай же на сміх людям!


«Наймичка»
Марко.
А де ж Ганна, Катерино?
Я пак і байдуже!
Чи не вмерла?
Катерина.
Ні, не вмерла, а дуже нездужа.
Ходім лишень в малу хату,
Поки випрягає
Воли батько: вона тебе,
Марку, дожидає.
Автор.
Ввійшов Марко в малу хату
І став у порогу…
Аж злякався. Ганна шепче:
Ганна.
Слава… слава Богу!
Ходи сюди, не лякайся…
Вийди, Катре, з хати:
Я щось маю розпитати, дещо розказати.
Автор.
Вийшла з хати Катерина,
А Марко схилився до наймички у голови.
Ганна.
Марку! Подивися, подивися ти на мене:
Бач, як я змарніла?
Я не Ганна, не наймичка, я…
Автор.
Та й оніміла.
Марко плакав, дивувався.
Знов очі одкрила,
Пльно, пильно подивилась-
Сльози покотились.
Ганна.
Прости мене! Я каралась
Весь вік в чужій хаті…
Прости мене, мій синочку!
Я… я твоя мати!
Автор.
Та й замовкла…
Зомлів Марко,
Й земля задрижала.
Прокинувся… до матері-

А мати вже спала!

1 коментар:

  1. Хороші статті, Ви чули про пана Бенджаміна, електронна пошта: 247officedept@gmail.com - Контакт WhatsApp: + 1-9893943740 - хто працює з фінансовою службою, вони видають мені позику в розмірі 95 000,00 доларів для запуску мого бізнесу, і я плачу їм щороку ось уже два роки, а у мене ще 2 роки, хоча мені подобається працювати з ними, оскільки вони є справжніми позикодавцями, які можуть дати вам будь-яку позику.

    ВідповістиВидалити

О.Олесь "Заспів", "Ярослав Мудрий" ( з книжки "Княжа Україна"). План-конспект уроку української літератури в 5 класі.

  Тема уроку: Олександр Олесь «Заспів»,   «Ярослав Мудрий» ( з книжки «Княжа Україна») Мета уроку : ознайомити із життєвим шляхом Олександ...