неділя, 15 жовтня 2023 р.

 

Тема:  Усний журнал «Україна – це ми»

Слайд 1.

Мета: поглибити знання учнів про Україну; сприяти розвитку пізнавального інтересу, активізувати творчу діяльність учнів; виховувати патріотів держави, повагу до її символів.

Форма проведення: усний журнал.

Обладнання:  мультимедійна презентація, проектор, виготовлені з паперу ваза та квіти.

Вікова категорія: для учнів 5-6 класів

Слайд 2.

Епіграф. Красивий, щедрий, рідний край

                І мова наша солов’їна -

                Люби, шануй, оберігай

                Усе, що зветься Україна!

П.Воронько

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Учитель. Сьогоднішній урок ми розпочали саме словами Платона Воронька. До чого спонукає нас автор? (Любити, шанувати, оберігати Україну.) Дійсно, Україна – наша рідна ненька, наша Батьківщина. Усі жінки та дівчата люблять, коли їм дарують квіти. Тому ми разом з вами сьогодні помандруємо сторінками усного журналу «Україна – це ми », зберемо квіти й створимо красивий букет для нашої України. Також згадаємо її історію, традиції, звичаї, доторкнемося до величезної спадщини нашого народу.

(Після опрацювання кожної сторінки учні розташовують квітку у вазу, формуючи букет).

ІІІ. Основна частина.

Сторінка 1. «Мальва». Із далеких часів

Слайд 3.

Учитель. Квітка мальва символізує любов до рідної землі, уособлює духовне коріння людини, її вірність духовній спадщині предків.

Виступ спеціального кореспондента ( підготовленого учня):

·        Сучасній Україні 32 роки, але насправді вона бере початок ще з         482 року,  коли Кий, Щек, Хорив та Либідь заснували місто Київ.

·        Назва «Україна» (край, земля) означає територію, що була основою держави Київська Русь ХІ-ХІІ ст. Уперше цей термін уживається в Київському літописі 1187 року щодо Переяславської землі.

·        Найбільш захищеною Україна була в часи Козацької доби  XV –     XVІІІ ст. Відважні козаки стояли на обороні своєї віри та рідного краю.

·        Уперше незалежність Україна проголосила 22 січня 1918 року. Але після цього пройшла через терни, багато разів утрачала волю.

·         24 серпня 1991 року ухвалено Акт, яким проголошено незалежність України.

·        1 грудня 1991 року відбувся Всеукраїнський референдум, на якому волевиявлення народу було підтверджено.

·        З того часу ми щороку святкуємо 24 серпня – День Незалежності України.

Сторінка 2. «Калина». Символи України

Слайд 4.

Учитель.  Калина здавна є одним із символів України. Символи є державні та народні.

Виступ спеціального кореспондента ( підготовленого учня):

 До державних символів належать гімн, прапор та герб.

·        15 січня 1992 року ВР затвердила музичну редакцію Державного гімну України, а 6 березня 1992 року - текст  (перша строфа та приспів). Автор тексту - Павло Чубинський, автор музики - Михайло Вербицький.

·        28 січня 1992 року ВР офіційно затвердила синьо-жовтий стяг як Державний прапор України.

·        19 лютого 1992 року ВР України затвердила тризуб як малий герб.

Бесіда. Коли прийнято виконувати Гімн України? ( Під час урочистих заходів) Хто може виконувати? (Усі присутні) Як ми маємо вести себе, коли звучить Гімн? (Гімн слухають стоячи).

(звучить Гімн)

Слайд 5, 6.

А які ви знаєте народні символи? ( Хліб-сіль на рушнику, вишиванка, віночок, рослини-символи (верба, калина, барвінок) та ін.) Чому їх називають символами? ( Вони використовуються в обрядах, з ними пов’язані звичаї) Що вони символізують? ( Вони символізують гостинність, красу, щирість українців.)

Сторінка 3. «Мак». Герої не вмирають

Слайд 7.

Учитель.  Квітка маку – це символ пам’яті, символ крові.

Страшні події не оминули нашу рідну Україну - неньку. Це загарбницькі дії ворогів у різні історичні часи. Це Перша та Друга світові війни,  голодомори, репресії…

Сьогодні Україна вперто та мужньо відновлює та  захищає свої кордони.  Наш народ здавна славився своїми синами та доньками, у жилах яких тече козацька кров. Наші мужні захисники та захисниці сьогодні відстоюють територіальну цілісність нашої держави, віддаючи найдорожче – своє життя. Сотні загиблих, а серед них і наші земляки.

 Але ми віримо: запанує в Україні мир! Герої ніколи не помирають, вони залишаються жити у наших серцях.

(хвилина мовчання)

Сторінка 4. «Барвінок». Мандри

Слайд 8.

Учитель.  Барвінок – мандрівник. Він може рости скрізь: і в лісі, і в саду, і на полі, і в дворі… 

Зараз ми пограємо в гру «Упізнай місто». Місто ви маєте упізнати за чотирма світлинами :

Слайд 9, 10, 11, 12, 13

 (1.Київ. 2.Прилуки. 3.Полтава. 4.Ніжин. 5.Чернігів)

Сторінка 5. «Ромашка». Народ скаже – як зав’яже

Слайд 14.

Учитель.  Ромашка - мудра квітка. На ній гадали «так» чи «ні», її використовували в народній медицині.

Бесіда. А де ж ми можемо побачити народну мудрість? (В усній народній творчості.) Які фольклорні жанри ви знаєте? ( Казки, легенди, перекази, загадки, пісні, прислів’я, приказки і т. д.)

Тож пограймо в гру «Продовж прислів’я”.

Слайд 15, 16.

Без верби й калини… (нема України).

Україна – мати, … (за неї треба головою стояти).

Рідна земля – мати, … ( а чужа – мачуха).

Людина без Вітчизни… (як соловей без пісні).

Наша слава - … (Українська держава).

Свій край – як рай, … (а чужа країна – як домовина).

Учитель. Чого навчають нас ці прислів’я? (Любити й шанувати рідний край – Україну.)

Сторінка 6. «Колосок».  Хлібом-сіллю зустрічаємо

 Слайд 17.

Виступ спеціального кореспондента ( підготовленого учня):

Дорогих гостей завжди зустрічаємо хлібом-сіллю на вишиваному рушникові. Цим ми демонструємо свою повагу та гостинність. Поважних гостей здавна запрошували до хати та садовили на покуті. А скільки страв та напоїв  готували наші жінки-господині! Багато рецептів пройшли через віки й використовуються сьогодні.  Усі українські народні страви є дуже смачними. Це борщ, юшка,  галушки, вареники, холодець, деруни, сало, голубці, узвар… А які народні страви готують у ваших родинах? (…)

Сторінка 7. «Волошка». Дивиться поле волошками з-під колоскових вій.

Слайд 18.

Учитель. А хіба можна уявити пшеничне поле без красуні волошки?

 Волошка – символ доброти серця, людяності, єдності. Майбутнє України залежить від кожного з нас, від того, наскільки  будемо єдині. Погляньте, який красивий букет ми створили.

Творча робота «Побажання». (На підготовлених аркушах у формі листячка учні пишуть побажання Україні (бути красивою, вільною, багатою, незалежною і т. д.) та прикріплюють до букета).

ІV. Підсумок уроку.

Учитель. А що ми вже зараз можемо зробити, щоб ваші побажання здійснилися?

Вправа «Коло думок». (Гарно навчатися, щоб стати хорошими спеціалістами; оберігати природу України; дружити, дбати про мир; пам’ятати про Героїв, що віддали життя за наше майбутнє; зберігати звичаї і т.д.)

Учитель. Завершуємо наш урок рядками з пісні:

Україна – це я, Україна- це ти,

Україна – це ми!

Україна!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

О.Олесь "Заспів", "Ярослав Мудрий" ( з книжки "Княжа Україна"). План-конспект уроку української літератури в 5 класі.

  Тема уроку: Олександр Олесь «Заспів»,   «Ярослав Мудрий» ( з книжки «Княжа Україна») Мета уроку : ознайомити із життєвим шляхом Олександ...